De 5 gouden basis tips om te starten met afvallen

1. Motivatie

Je hoeft geen diëtisten kennis te hebben om resultaat te boeken. Wat je wel nodig hebt is motivatie.Ik zeg het je heel eerlijk, wanneer de motivatie er niet is, is het resultaat maar tijdelijk. Tijdens de minder leuke momenten wanneer alles even tegen zit, haak je zonder motivatie af. OPLOSSING? Stel vooraf deze vragen aan jezelf en schrijf het op.

1. Hoelang wil je dit al?

2. Waarom wil jij jou doel bereiken?

3. Wat heeft je in het verleden tegen gehouden?

4. Wat zou het met jou doen als jij je doel bereikt hebt?

5. Wat houdt je momenteel nog tegen?

Wanneer je deze vragen concreet hebt kunnen beantwoorden, ben je misschien al een stuk gemotiveerder geraakt. Je beseft goed wat je doelen zijn maar ook wat je valkuilen zijn. Je weet nu dat motivatie hebben ervoor zorgt dat jij je doel gaat behalen. Met eventueel behulp van een personal coach voor een langere periode zul je in moeilijkere momenten een terugval naar je oude gewoonte ook voorkomen.

2. Haalbaar doel opstellen

Je gaat er pas echt voor als je een haalbaar doel voor jezelf hebt opgesteld. Met een haalbaar doel wat eventueel is besproken met een coach, zul je gerichter aan de slag kunnen gaan. Een haalbaar doel zorgt voor minder druk en voorkomt teleurstellingen.

3. Juiste voeding

Om af te vallen zul je je huidige eetpatroon moeten aanpassen. Voeding is namelijk het allerbelangrijkste middel wat jou helpt met afvallen. Om te voorkomen dat je te weinig voedingsstoffen binnen krijgt adviseer ik je daarom deze tip: Houd je voeding een paar dagen bij in een app. Myfitnesspal en fitsociety zijn gratis apps die hier geschikt voor zijn. Je merkt al gauw wat je binnen krijgt op een dag en wat je valkuilen zijn.

1. Schrap de bewerkte voedingsmiddelen en kies voor verse producten.

2. Sla ook geen maaltijden over! Je hebt ook calorieën nodig om je stofwisseling actief te maken.

3. Kies tijdelijk voor een coach die eventueel je een advies wilt geven wat je caloriebehoefte zijn.

4. Training

Genoeg bewegen is naast de juiste voeding erg belangrijk. Dagelijks moet je minimaal aan de richtlijnen voldoen: 30 minuten beweging. Dit mag fietsen, wandelen, tuinieren, schoonmaken zijn. Dat is de eerste stap. Om echt resultaat te boeken raad ik je als eerste krachttraining aan. Wees niet bang dat je gespierd word. Je hebt zoveel vormen van krachttraining. Wanneer je spieren versterkt zullen worden heeft dit al gauw effect op je lichaam. Krachttraining is namelijk een ultieme‘’vetburner’’. Wanneer spieren groeien, groeit je metabolisme. Je zult meer calorieën door krachttraining gedurende dag door meer calorieën verbranden. Je kunt je trainingen uitvoeren in een sportschool, als buiten of met thuis trainingen. Wanneer je op een andere locatie traint is demotivatie wel iets groter.

5. Resultaten meten

Meten is het ook weten! Wanneer je resultaat boekt is het fijn om dat ook vast te stellen. Door te meten met een personal coach krijg je telkens die bevestiging wat een gezondere leefstijl met je doet! Dit houd je gemotiveerd om ook steeds nieuwe haalbare doelen op te stellen. Vaak checken we onze resultaten alleen met de weegschaal. Dit is echter zonde en werkt juist demotiverend. De weegschaal geeft vaak een vertekend beeld. Het gewicht zegt niet alles, de centimeters die je verliest wel. Waarom? Het is mogelijk dat je er in de spiegel slanker en strakker uitziet, terwijl je weken lang rondloopt met hetzelfde gewicht. Dit wordt veroorzaakt doordat je vet hebt verbrand (krachttraining), maar meer spierweefsel hebt ontwikkeld.

Over de auteur

Mijn naam is Simone. Ik ben de eigenaresse van Pouwels Leefstijl. Ik ben jouw fysieke en/of online personal trainer, gewichtsconsulent en healthcoach in 1!

Deel dit bericht met vrienden of familieleden